Scratch


Scratch


Scratch
Scratch


Scratch

Scratch – interpretowany wizualny język programowania. Został zaprojektowany przez Mitchela Resnicka (m.in. pomysłodawcę serii zabawek Lego MindStorms i twórcę języka StarLogo), jest rozwijany przez mały zespół pracujący w Lifelong Kindergarten Group w MIT Media Lab

Nazwa języka wywodzi się z turntablizmu, czyli techniki miksowania muzyki (tworzenia tzw. skreczy) przez hip-hopowych didżejów.

Scratch to edukacyjny język obiektowy, stworzony jako środek do nauczania dzieci i młodzieży (od 8 lat wzwyż) podstaw programowania oraz środowisko programistyczne służące do tworzenia i uruchamiania programów w tym języku. Scratch umożliwia łatwe tworzenie interaktywnych historyjek, animacji, gier, muzyki. Programowanie odbywa się w sposób wizualny - elementy języka mają kształt puzzli a poprzez przeciąganie mogą być układane w określonym porządku. W ten sposób tworzy się kod przypisany określonemu obiektowi. Obiekty mogą reagować na zdarzenia zewnętrzne. Wygląd postaci przypisanych do obiektów można wybierać z zasobnika, tworzyć lub importować z zewnątrz.

Scratch to także społecznościowy serwis, pozwalający każdemu na umieszczanie stworzonych w tym języku programów, dyskutowanie o nich oraz oglądanie i pobieranie prac stworzonych przez innych użytkowników tego serwisu. Strona jest dostępna w języku polskim.

Scratcha można pobrać bezpłatnie z działu download na stronie domowej programu.

Download

Na podstawie otwartego kodu źródłowego wersji 1.4 zbudowano szereg pochodnych Scratch, wprowadzających zwykle dodatkowe bloki lub zmiany w interfejsie użytkownika. Niektóre pochodne, jak np. Snap!, wprowadzają bardziej znaczące zmiany do podstaw języka: funkcje pierwszoklasowe, pierwszoklasowe listy (oraz listy list), czy w pełni obiektowy paradygmat programowania umożliwiający definiowanie klas i stosowanie dziedziczenia.

Źródło informacji

Przykłady zastosowania:

 Ptaki - zgadywanka

Biologia - zgadywanka

Alternatywny do Scratcha program Snap:

 Snap! (Build Your Own Blocks) 4.1

snap

 

Scratch Junior wersja wyłącznie na Androida (działa na dowolnym emulatorze systemu Android dla Windows, od wersji Windows 7 lub nowszej)

ScratchJr w emulatorze BlueStacks

ScratchJr w emulatorze BlueStacks

ScratchJr

Scratch Jr to bezpłatna aplikacja dla dzieci (i dorosłych), dzięki której można w przystępny sposób nauczyć się programować proste gry i interakcje. Scratch Jr nie wymaga pisania kodu, ponieważ aplikacja wykorzystuje proste „klocki” (bloki) imitujące fragmenty kodu, które należy przypisać do danej postaci z bajki i ułożyć w określonej kolejności. Zabawa ze Scratch Jr oswaja z tematyką projektowania i programowania aplikacji i gier mobilnych, pozwala zrozumieć, czym jest programowanie obiektowe, a także rozwija kreatywność i logiczne myślenie.

PODSTAWOWE CECHY APLIKACJI

Scratch to język programowania i narzędzie edukacyjne stworzone przez MIT (Masseachusetts Insitute of Technology). Aplikacja Scratch Jr jest bezpłatna, nie wymaga rejestracji.

JAK MOŻNA WYKORZYSTAĆ APLIKACJĘ?

Aplikację Scratch Jr można wykorzystać w bibliotece do:

- organizacji warsztatów programowania dla dzieci,

- organizacji turniejów programowania,

- zachęcania zarówno młodszych, jak i starszych dzieci do nauki programowania,

- oswajania z programowaniem obiektowym.

INSPIRACJE

Obejrzyj film, pokazujący, jak programować w Scratch Jr: https://www.youtube.com/watch?v=s6zlP3Pu668

Z pełnej platformy programistycznej Scratch, której Scratch Jr jest wersją uproszczoną, można także korzystać online poprzez stronę WWW. Są na niej dostępne stworzone przez użytkowników projekty prostych gier i animacji (także w języku polskim) do oglądania, korzystania, a nawet samodzielnego remiksowania: https://scratch.mit.edu

Bezpłatny podręcznik do języka Scratch można pobrać tutaj: http://www.enauczanie.com/metodyka/scratch

Dzięki Scratch (w wersji offline do instalacji) można zaprogramować roboty Finch z projektu Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Link do przyszłości: http://linkdoprzyszlosci.pl/zasoby/

Z aplikacją Scratch Jr można realizować podobne scenariusze do tych, proponowanych do aplikacji Hopscotch (odc.6. pt. Dzieci tworzą). Podobną do ScratchJr aplikacją jest bezpłatna aplikacja Tynker. Natomiast Udacity to bezpłatna aplikacja z kursami i informacjami dla osób bardziej zaawansowanych, które chcą uczyć się programowania i projektowania aplikacji mobilnych oraz serwisów internetowych.

Źródło informacji


Pliki do pobrania:

plik do pobrania: zgadnijliczbe1-100.sb2

plik do pobrania: NWD.sb2