Logo


Logo


Logo
Logo (Logomocja)


logomocja

Logo (gr. λόγος [logos] – słowo, myśl) – język programowania stworzony jako środek do nauczania informatyki i matematyki. Składa się z gotowych elementarnych procedur, które służą do definiowania procedur użytkownika. Został zaprojektowany przez pracującego pod koniec lat 60. na MIT Seymoura Paperta, który inspirował się pracami francuskiego psychologa i pedagoga Jeana Piageta.

Logo oparte jest na LISP z zupełnie inną składnią i używa tzw. „grafiki żółwia” (ang. turtle graphics).

Programowanie żółwia

Spirala narysowana za pomocą Logo

Za pomocą następujących komend:

 ;komendy angielskie

 FORWARD 100

 LEFT 90

 FORWARD 100

 LEFT 90

 FORWARD 100

 LEFT 90

 FORWARD 100

 ;komendy polskie

 naprzód 100

 lewo 90

 naprzód 100

 lewo 90

 naprzód 100

 lewo 90

 naprzód 100

można sprawić, że żółw narysuje kwadrat o boku 100.

Komendy:

 ;komendy angielskie

 FORWARD 100

 RIGHT 120

 FORWARD 100

 RIGHT 120

 FORWARD 100

 ;komendy polskie

 naprzód 100

 prawo 120

 naprzód 100

 prawo 120

 naprzód 100

narysują trójkąt równoboczny.

W Logo używać można pętli. Powyższy kwadrat narysować można również tak:

;angielskie

REPEAT 4 [FORWARD 100 LEFT 90]

;polskie

powtórz 4 [naprzód 100 lewo 90]

Komendy żółwia można grupować i tworzyć własne procedury np.:

 ;angielskie

 TO KWADRAT

   REPEAT 4 [FORWARD 100 LEFT 90]

 END

 ;polskie

 oto kwadrat

   powtórz 4 [naprzód 100 lewo 90]

 już

teraz, po napisaniu KWADRAT, żółw „będzie wiedział”, co narysować.

Istnieje również implementacja języka Logo o nazwie Imagine, w której można realizować obiektowy model programowania w oparciu o klasy i obiekty.

Pełny paradygmat programowania obiektowego implementuje dialekt POOL (Parallel Object Oriented LOGO), pozwalając m.in. na definiowanie klas, stosowanie dziedziczenia i tworzenie funkcji wirtualnych. Charakterystyczną cechą jest implementacja żółwi jako obiektów aktywnych oraz programowanie współbieżne. Programy w dialekcie POOL są kompilowane.

plik do pobrania: silnia.txt

plik do pobrania: koperta.txt

plik do pobrania: silnia2.txt

plik do pobrania: potega.txt

plik do pobrania: min.txt

plik do pobrania: kwadraty.txt

plik do pobrania: kolorowekwadraty.txt

plik do pobrania: trojkatprostokatny.txt

plik do pobrania: lw2.txt

plik do pobrania: NWD.txt

plik do pobrania: zgadnij.txt

 

Źródło informacji